دسته‌هامقالات

کود پتاس بالا

کود پتاس بالا - کشاورزی ایران
کود پتاس بالا-کشاورزی ایران
صفر تا صد آشنایی با کود پتاس بالا

معرفی

 

 

داشتن محصولی پربار و پربرکت در کشاورزی  و باغداری تابع عوامل بسیار زیادی است. یکی از مهم‌ترین این عوامل غنی بودن خاک و بستری است که گیاه در آن در حال رشد و نمو است. می‌توان با استفاده از کیت‌های تشخیص کشاورزی میزان املاح و عناصر موجود در زمین کشاورزی را تعیین کرد ولی برای کمک به گیاهان مختلف لازم است که کشاورز و باغدار با استفاده از کودهای مخصوصی، خاک را غنی‌تر کرده تا محصولی قابل توجه را برداشت کند.

یکی از رایج ترین کودهای کشاورزی، کود پتاس بالا است و با توجه به اینکه عنصر پتاسیوم از اهمیت بسیار بالایی در رشد و نمو گیاهان برخوردار است، لازم است که علاقه مندان به پرورش گل‌ها و گیاهان مختلف به صورت کامل با این کود آشنا شوند چرا که افراط  و تفریط در استفاده از این کود می تواند ضرری جبران ناپذیر به دنیال داشته باشد. آنچه که در این مقاله ادامه می‌خوانید:

  • کود پتاس بالا چیست
  • کود پتاس بالا برای چه گیاهانی است
  • مزایای کود پتاس بالا
  • خرید کود پتاس بالا
  • کود 12 12 36 برای گلدهی

کود پتاس بالا چیست؟

برای فهم دقیق کود پتاس بالا ابتدا باید به تعریف پتاس بپردازیم و سپس به سراغ این کود برویم. پتاس به عنوان هفتمین عنصر رایج در طبیعت شناخته می‌شود و محل ذخیره آن در خاک بوده و به عنوان رسوبات نمکی برداشت می‌شود. نمک‌های معدنی حاوی پتاس دارای خاصیت حل شدگی در آب نیز هستند و به طور کلی کود‌های حاوی پتاسیم را کود پتاس می‌نامند. پتاس یکی از هفده عنصر حیاتی برای رشد و نموه گیاهان مختلف محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین منابع یرای رشد گیاهان است. این عنصر بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی در گیاهان را کنترل کرده و در مقدار کم باید به خاک گیاه اضافه شود. چنانچه گیاهان دچار کمبود پتاسیم شوند، مقاومت خود را در برابر تنش‌ها، خشکسالی وآفات و بیماری‌های مختلف از دست می‌دهند و همچنین کمبود پتاسیم فرایندهای حیاتی نظیر تنفس سلولی، فتوسنتز، تبخیر و تعرق را نیز دچار اختلال می‌کند.با توجه به توضیحات فوق و اهمیت عنصر پتاسیم در گیاهان، باید شناخت علائم کمبود پتاسیم و اقدام سریع برای رفع نیاز گیاهان، در اولویت برنامه باغداران و کشاورزان باشد.

لوگو - کشاورزی ایران

کود پتاس بالا برای چه گیاهانی است ؟

با توجه به اهمیت نقش پتاس در گیاهان مختلف نمی‌توان استفاده از کود پتاس بالا را محدود به گیاه خاصی کرد ولی با این وجود برخی از گیاهانی که موارد مصرف زیادی میان انسان‌ها دارند، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. مهم‌ترین گیاهانی که نیاز قابل توجهی به استفاده از کود پتاس بالا دارند عبارتند از:

گندم

گندم برای رشد خود به مقدار قابل توجهی پتاسیم نیاز دارد که لازم است برای تأمین این نیاز از کود پتاس بالا استفاده کرد و جالب است بدانید که میزان کود پتاس بالای سالانه مورد نیاز گندم، از کود فسفری  و نیتروژنی بیشتر است چرا که در نهایت ۷۵ درصد پتاسیم مصرفی به خاک بازمی‌گردد و همین موضوع در غنی شدن خاک محل کشت گندم بسیار موثر است.

برنج

هماطور که اشاره شد، کود‌های پتاس بالا دارای خاصیت حل شدگی در آب بوده و به همین دلیل می‌توان در مناطق مرطوب و پر آب مانند شالیزارها نیز از آن استفاده کرد. با توجه به مطالعاتی که بر روی خاک شالیزارهای ایران صورت گرفته، ثابت شده است که این ماده می‌تواند تا ۲۰ درصد در رشد برنج موثر باشد. لازم به ذکر است که بهترین زمان برای استفاده از این کود در شالیزارها، قبل از خوشه دهی برنج است.

پسته 

پسته به عنوان یک گیاه مهم و با ارزش از حساسیت بالایی نسبت به میزان پتاسیم برخوردار است و به جرئت می‌توان گفت که اندکی تغییر در میزان پتاسیم این گیاه می‌تواند خسارات سنگینی را به باغداران و کشاورزان این گیاه تحمیل کند. زمان جذب این عنصر توسط گیاه در ماه‌های آخر تابستان که زمان پر شدن مغز پسته است، اتفاق می‌افتد. کمبود این عنصر در پسته نیز باعث پوچی مغز، درست بازنشدن پسته و زرد شدن لبه برگ‎ها می‌شود.

انگور

یکی از اصولی که پیش از اضافه کردن کود پتاس بالا به هرنوع گیاهی، باید رعایت کرد، آزمایش خاک به منظور اندازه‌گیری میزان پتاسیم است. گیاه انگور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ازعلائم کمبود پتاسیم در انگور می‌توان به کاهش رشد شاخه، زردی و سوختن در طول تابستان اشاره کرد. مناسب‌ترین زمان برای اضافه کردن کود پتاس بالا نیز در طول بهار یا اوایل تابستان یعنی زمانی که میوه‌ها شروع به تولید می‌کنند، است.

گیاهان آپارتمانی 

آن دسته از افرادی که علاقه به پرورش گل و گیاه در آپاراتمان خود دارند باید شناخت کاملی از گیاهان خود داشته باشند تا در صورت بروزعلائم کمبود پتاسیم، نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. برخی از گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس‌ها تنها دو یا سه بار در سال به کود پتاس بالا نیاز دارند. لازم است بدانید که توجه به سن گیاه آپارتمانی در اضافه کردن این کود بسیار مهم است. اصولا کود دهی به گیاهان جوان، در فواصل زمانی کوتاه‌تر و گیاهان مسن‌تر در بازه‌های زمانی طولانی‌تر، باید انجام شود..

کود پتاس بالا-کشاورزی ایران

مزایای کود پتاس بالا

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد عنصر پتاسیم از اهمیت فوق‌العاده بالایی در گیاهان مختلف برخوردار بوده و به همین دلیل استفاده از کود پتاس بالا در کشاورزی و باغداری بسیار رایج است. مهم‌ترین مزایای استفاده از کود پتاس بالا عبارتند از:

۱ – رشد ریشه را افزایش داده و مقاومت گیاه را در برابر خشکی افزایش می‌دهد.

۲ – آماس گیاهی را حفظ کرده و کمبود آب و پلاسیدگی گیاه را کاهش می‌دهد.

۳ – از گسترش آفات جلوگیری کرده و مقاومت گیاه را در برابر بیماری‌ها تقویت می‌کند.

۴ – به فعال سازی بیش از ۶۰ نوع آنزیم مختلف در گیاه کمک می‌کند.

۵ – فرایند فتوسنتز و تولید غذا را افزایش می‌دهد.

۶ – میزان پروتئین موجود در گیاه را افزایش می‌دهد.

۷ – باعث تولید سلولز در گیاه شده و بافت آن را تقویت می‌کند.

۸ – موجب تولید دانه و میوه‌های با نشاسته زیاد می‌شود.

کود پتاس برای گلهای آپارتمانی

کود پتاس یا همان پتاسیم یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای گیاهان خصوصا گیاهان آپارتمانی است. این کود منبع بسیار ارزشمندی برای گیاهان بوده و به رشد بهتر و بیشتر آن ها کمک می کند. کود پتاس برای گلهای آپارتمانی همانند پروتئین برای بدن انسان است و سبزی و شادابی آن ها را تضمین خواهد کرد. این کود نمک غنی از پتاسیم بوده و ناشی از رسوبات زیرزمینی است که طی میلیون ها سال قبل از تخت خواب های تبخیر شده بدست آمده است. این عنصر برای رشد و حیات گیاهان الزامی می باشد. 

کود 36 12 12 برای گلدهی

کود پتاس بالا-کشاورزی ایران

اگر از آن دسته افرادی هستید که به پرورش گل‌های آپارتمانی علاقه دارید و به دنبال راهی برای تقویت گیاه خود هستید، باید بگویم که بهترین راه حل شما استفاده از کودهای 36 12 12 است. این نوع از کودها، قابلیت انحلال ۱۰۰٪ در آب را داشته و به همین دلیل نه فقط از ریشه بلکه از طریق اندام‌های هوایی گیاه نیز می‌تواند جذب شود. از مزایای این کود می‌توان به جذب سریع آن توسط گیاه اشاره کرد و همین موضوع باعث رشد و گسترش ریشه‌ی گیاهان مختلف شده و با توجه به داشتن حداقل پسماند از شوری خاک نیز جلوگیری می‌کند. لازم است بدانید که می‌توان از این کود در تمام مراحل رشد، مخصوصا قبل و بعد از گلدهی استفاده کرد. 

مهم‌ترین مزایای استفاده از کود 36 12 12

  • جلوگیری از ریزش گل‌ها و میوه‌ها
  • افزایش رنگ پذیری میوه
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها
  • افزایش باردهی
  • زودرس شدن محصول در صیفی‌جات
  • شادابی گل‌ها

گیاهانی که بیشترین نیاز ممکن به کود پتاس بالا را دارند

  • گندم
  • برنج
  • پسته
  • انگور
  • گیاهان آپارتمانی

مزایای کود پتاس بالا

  • رشد ریشه را افزایش داده و مقاومت گیاه را در برابر خشکی افزایش می‌دهد
  • آماس گیاهی را حفظ کرده و کمبود آب و پلاسیدگی گیاه را کاهش می دهد
  • از گسترش آفات جلوگیری کرده و مقاومت گیاه را در برابر بیماری‌ها تقویت می‌کند
  • به فعال سازی بیش از ۶۰ نوع آنزیم مختلف در گیاه کمک می‌کند
  • فرایند فتوسنتز و تولید غذا را افزایش می‌دهد
  • میزان پروتئین موجود در گیاه را افزایش می‌دهد
  • باعث تولید سلولز در گیاه شده و بافت آن را تقویت می‌کند
  • موجب تولید دانه و میوه‌های با نشاسته زیاد می‌شود

انواع کود پتاسیم

کودهای پتاسیم به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارت است از:

کلرید پتاسیم:

کلرید پتاسیم نوعی کود شیمیایی است که رنگ آن با توجه به نحوه استخراج به رنگ های صورتی، قهوه ای، سفید و یا قرمز بوده و دارای 50 درصد K می باشد. یکی از متداول ترین پتاسیم KCI است که به صورت مستقیم در ساخت کودهای NPK مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد به سرعت در آب و خاک حل شده و قیمت مناسبی دارد.

سولفات پتاسیم:

سولفات پتاسیم کودی سفید رنگ و جامد است و شامل 17 درصد S و 44 درصد K می باشد. از این پتاس به طور معمول برای محصولات حساس به کلر همچون سبزیجات، درختان میوه، تنباکو و سیب زمینی به کار برده می شود.

نیترات پتاسیم:

نیترات پتاسیم شامل 37 درصد K و 13 درصد نیتروژن می باشد. این عنصر معمولا برای درختان میوه و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این کود برای رشد بهتر گیاهان مفید می باشد.

فسفات پتاسیم:

فسفات پتاسیم یکی از کودهای بسیار مفید برای گیاهان است که به صورت محدود به فروش می رسد. این عنصر ضریب شوری پایینی دارد و به صورت زلال و مایع تولید می شود. فسفات پتاسیم گزینه مناسبی برای رشد سیب زمینی به شمار می رود.

کود-کشاورزی ایران
خرید انواع کود -برای کسب اطلاعات بیشتر روی عکس کلیک کنید.
نحوه خرید کود پتاس

برای خرید کود پتاس بالا دو راه پیش‌روی شما قرار دارد.

  • مراجعه حضوری به شرکت‌های ارائه کننده این محصول
  • خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

یکی از ملاک های خرید کود پتاس، سن گیاه و نوع خاک می باشد. بنابراین در هنگام خرید این کود باید به کیفیت و ارزش غذایی آن توجه ویژه ای نمایید. با توجه به این که نحوه استخراج و تولید کودهای پتاس بسیار مهم است، توصیه می شود این کود را از مراکز معتبر دریافت نمایید. شرکت کشاورزی ایران یکی از معتبرترین ارائه کنندگان انواع کود در ایران است و شما می توانید باکیفیت ترین و مرغوب ترین کود را تنها با یک تماس سفارش دهید.

خرید کود پتاس بالا
قیمت شنکش-کشاورزی ایران

نخستین راه‌حل مراجعه به شرکت‌ها و نمایندگی یا تعاونی‌های عرضه کننده کودهای کشاورزی است. در صورتی که درمقیاس بالا نیاز به تهیه این محصول دارید بهتر است جهت خرید آن به صورت حضوری اقدام کنید تا خیال شما از بابت محصول راحت باشد. اما برای تهیه این محصول می‌توانید روی فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کننده این کود نیز حساب باز کنید.مزیت بزرگ خرید اینترنتی این است که شما می‌توانید اطلاعات کاملی از محصول مورد نظر خود را مشاهده کنید و همچنین با مراجعه به بخش نظرات، از تجربیات سایر افرادی که پیش از شما این محصول را تهیه کرده‌اند نیز به طور کامل مطلع شوید. البته اگر قصد خرید کود پتاس بالا را در مقدار زیاد و به صورت اینترنتی دارید، باید جهت استعلام قیمت با واحد فروش فروشگاه کشاورزی ایران تماس بگیرید.

سوالات متداول

پتاس به عنوان هفتمین عنصر رایج در طبیعت شناخته می‌شود و محل ذخیره آن در خاک بوده و به عنوان رسوبات نمکی برداشت می‌شود. نمک‌های معدنی حاوی پتاس دارای خاصیت حل شدگی در آب نیز هستند و به طور کلی کود‌های حاوی پتاسیم را کود پتاس می‌نامند. نمی‌توان استفاده از کود پتاس بالا را محدود به گیاه خاصی کرد ولی با این وجود برخی از گیاهانی که موارد مصرف زیادی میان انسان‌ها دارند، نیاز به مراقبت بیشتری دارند. 

از گیاهانی که بیشترین نیاز را به کود پتاس بالا دارند می توان موارد زیر را نام برد:

  • گندم
  • برنج
  • پسته
  • انگور
  • گیاهان آپارتمانی

۱ – رشد ریشه را افزایش داده و مقاومت گیاه را در برابر خشکی افزایش می‌دهد

۲ – آماس گیاهی را حفظ کرده و کمبود آب و پلاسیدگی گیاه را کاهش می‌دهد

۳ – از گسترش آفات جلوگیری کرده و مقاومت گیاه را در برابر بیماری‌ها تقویت می‌کند

و…

  • جلوگیری از ریزش گل‌ها و میوه‌ها
  • افزایش رنگ پذیری میوه
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها
  • افزایش باردهی
  • و…
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *