دسته‌هامقالات

سمپاش دو لیتری

سمپاش دو لیتری - کشاورزی ایران
سمپاش دو لیتری-کشاورزی ایران
راهنمای جامع انتخاب سمپاش دو لیتری


 

مراقبت دائمی از گیاهان کشاورزی در مقابل انواع آفات یکی از اصول خدشه ناپذیر در کشاورزی محسوب می‌شود. کشاورزان و باغدارانی که در ابتدای فرایند آفت زدگی در مساحت کم، متوجه موضوع شده و بخواهند نسبت به دفع آن اقدام کنند، لازم نیست که هزینه بالایی را جهت تهیه‌ی سمپاش‌های بزرگ و حجیم متحمل شوند. در اینگونه موارد استفاده از سمپاش‌ دو لیتری دستی نیز جوابگو بوده، و نه تنها جهت سمپاشی بلکه برای مرطوب نگه داشتن محیط باغ و گلخانه نیز از این وسیله استفاده می‌شود. درادامه به معرفی کامل ویژگی‌ها و کارکردهای انواع سمپاش‌های دستی می‌پردازیم.

ویژگی‌های سمپاش دو لیتری

سمپاش دو لیتری که با نام سمپاش گلخانه‌ای نیز شناخته می‌شود، از جمله ادوات و لوازم باغبانی است که که با داشتن عملکردی ساده برای سمپاشی در فضاهای کوچک، درختچه‌ها و بوته‌ها استفاده می‌شود. نحوه عملکرد این دستگاه کاملا شبیه اسپری‌های معمولی است و حتی برای مبارزه با حشرات موذی در  خانه‌ها نیز کاربرد دارند. دستی بودن سمپاش‌های دو لیتری یکی دیگر از ویژگی های این ابزاراست و در برخی از مواقع باغدارانی که باغ خانگی دارند، نه فقط برای سمپاشی بلکه برای مرطوب نگه داشتن گل‌ها و گیاهان نیز از این دستگاه استفاده می‌کنند. ساده بودن فرایند تمیزکردن مخزن این وسیله از سموم مختلف باقی مانده، یکی دیگر از ویژگی‌های این ابزار است. شایان ذکر است که وقتی شما قصد دارید سم مورد نظر خود را درون سمپاش بریزید، باید از تمیز بودن کامل مخرن اطمینان حاصل کنید. حال اگر موافق باشید پس از آشنایی کلی با این محصول، به جزئیات بیشتری در خصوص کارایی این وسیله بپردازیم. 

سمپاش دو لیتری برای چه کاری مناسب است؟

همانطور که اشاره شد، ویژگی اصلی سمپاش دو لیتری کارایی بسیار بالا درعین ساده بودن است. با توجه به اندازه کوچک این دستگاه، کاملا مشخص است که فقط برای محیط‌های کوچک استفاده می‌شود. البته نه فقط سمپاشی و مرطوب کردن گل‌ها و درختچه‌ها بلکه برای از بین بردن و فراری دادن حیوانات و جانوران موذی در خانه‌ها نیز استفاده می‌شود. باغدارانی که به نگهداری گل‌ها وگیاهان زینتی نیزعلاقه دارند، یکی از مشتریان اصلی سمپاش‌های دو لیتری هستند. این نکته را در نظر بگیرید که اگر کشاورزان متوجه آغاز فرایند آفت زدگی شوند و بخواهند برای دفع آفات پیش از پخش‌شدن در مساحت بالا اقدام کنند، می توانند به جای استفاده از سمپاش‌های حجیم و صرف هزینه زیاد، از سمپاش‌های کوچک دو لیتری استفاده کنند تا هم آفت مورد نظر دفع شود و هم هزینه زیادی متحمل نشوند.

لوگو - کشاورزی ایران

مقایسه انواع سمپاش از نظر حجم

پس از اشنایی کلی با ویژگی‌های متفاوت و کارایی‌های مختلف سمپاش دولیتری، لازم است نگاهی داشته باشیم به انواع مختلف سمپاش‌ها از نظرحجم، تا دوستانی که قصد سمپاشی در مساحت‌های بالا را دارند، با اطلاعات کافی دست به انتخاب بزنند. سمپاش‌ها بسته به اندازه‌ی حجم مخازن خود از انواع دو لیتری تا صد لیتری تولید و به بازار عرضه می‌شوند. همانطور که گفته شد سمپاش‌های دو لیتری کاملا شبیه اسپری هستند و سایر سمپاش‌های ۲۰ تا ۲۵ لیتری جدای از شارژی یا دستی بودن، طرحی همچون کوله پشتی داشته و در بسیاری از مواقع، پس از خرید لزومی ندارد که عملیات مونتاژ توسط خریدار انجام شود. از سمپاش‌های ۲۰ تا ۲۵ لیتری برای آفت زدایی در باغات و بوستان‌های نه چندان وسیع استفاده می‌شود. دیگر مدل رایج و پرمصرف سمپاش‌ها، انواع صد‌لیتری این دستگاه‌ها است. سمپاش‌های صد‌لیتری با بنزین کار کرده و روی فرغون قرار می‌گیرند و به همین دلیل به سمپاش فرغونی نیزمعروف هستند. از سمپاش‌های فرغونی برای آفت زدایی در زمین‌های کشاورزی با مساحت بسیار بالا استفاده می‌شود. در انتخاب انواع سمپاش‌ها، مخصوصا سمپاش صدلیتری باید دقت بسیاری نمود چرا که با توجه ظرفیت بالای مخزن، باید هزینه‌ی بسیار بالاتری نسبت به انواع دیگر سمپاش‌ها پرداخت‌شود. به همین دلیل عدم انتخاب آگاهانه می تواند خریداران را متحمل هزینه‌های هنگفت و غیرمنتظره کند.

سمپاش دو لیتری دستی

سمپاش دو لیتری دستی دارای یک مخزن و یک پمپ بوده و پیستون پمپ با استفاده از دست در داخل سیلندر به حرکت در می‌آید. این نوع از سمپاش‌ها تنها در مدل پلاسیتکی تولید شده و به بازارعرضه می‌شوند. در خصوص نگه داری هرچه بهتر این ابزار لازم است بدانید که بعد از هربار استفاده از سمپاش، آن را شستشو دهید چرا که اگر سم به مدت طولانی درون مخزن باقی بماند می‌تواند به قسمت‌های مختلف سمپاش آسیب برساند. لذا پس ازاتمام سمپاشی، تمامی قسمت‌ها به ویژه قسمت اسپری کننده را شستشو دهید تا از هرگونه کثیفی و سم پاک گردد. علاوه بر این تمامی قسمت‌های سمپاش را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید تا در صورت وجود هرگونه عیب و نقص، تعمیر یا تعویض انجام شود. نحوه عملکرد این دستگاه نیز به این صورت است که پیستون آن از طریق دست در داخل سیلندر به حرکت درمی‌آید وهوا را به دو قسمت نامساوی تقسیم کرده و به سمت جلوهل می‌دهد. قسمتی از هوا وارد پیستون شده و قسمتی دیگر از طریق روزنه‌ی کوچک سمپاش خارج می‌شود. سم مایع از طریق فشاری که از هوای بالا در اثر حرکت پیستون بوجود می‌آید وارد لوله باریک مخزن شده و در انتها در اثر برخورد با قسمت دوم هوا، به شکل ذرات بسیار ریز از سمپاش خارج می‌شود.

سمپاشی دو لیتری - کشاورزی ایران
سمپاش SBC مدل 2 لیتری - برای اطلاعات بیشتر روی عکس کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا به صورت مفصل تمامی موارد مربوط به سمپاش دو لیتری مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا آن دسته از دوستانی که قصد خرید این محصول را دارند با دیدی باز و اطلاعات کافی دست به انتخاب بزنند. ازشما خوانندگان گرامی خواهشمنیدم که اگر این مقاله برای شما مفید بود ما را در بازنشرهرچه بهتر آن در صفحات مجازی یاری کنید و همچنین ما را از بازخوردهای خوب و دلگرم کننده خود نیز محروم نسازید.

قیمت سمپاش دو لیتری

قیمت شنکش-کشاورزی ایران

در حال حاضر شرکت‌ها و برندهای بسیاری در بازارهای داخلی و جهانی درحال عرضه این محصول و رقابت با یکدیگر هستند. بیشتر مارک‌های موجود دربازار ایران، چینی بوده و همین موضوع غیرفعال بودن بسیاری از ظرفیت‌ها را برای تولید این دستگاه در داخل نشان می‌دهد. این نوع از سمپاش‌ها به‌‌علت طراحی ساده و بدنه پلاستیکی، قیمت بالایی نداشته و خریداران به راحتی می‌توانند به تهیه این محصول بپردازند. در سایت کشاورزی ایران، انواع سمپاش دولیتری عرضه شده است.

سمپاش دو لیتری که با نام سمپاش گلخانه‌ای نیز شناخته می‌شود، از جمله ادوات و لوازم باغبانی است که که با داشتن عملکردی ساده برای سمپاشی در فضاهای کوچک، درختچه‌ها و بوته‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد این دستگاه به نوع کاربری آن بستگی دارد. به صورت کلی می توان گفت که سم پاش ها نه تنها سرعت سمپاشی را راحت تر می کنند، بلکه با صرفه جویی در مصرف سم ها باعث کاهش هزینه های سمپاشی خواهد شد.

در حال حاضر شرکت‌ها و برندهای بسیاری در بازارهای داخلی  و جهانی درحال عرضه این محصول و رقابت با یکدیگر هستند. بیشتر مارک‌های موجود دربازار ایران، چینی بوده و همین موضوع غیرفعال بودن بسیاری از ظرفیت‌ها را برای تولید این دستگاه در داخل نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *