نمایش 1–12 از 25 نتیجه

پمپ کف کش

پمپ کف کش چیست؟ انتقال و استخراج آب از چاه‌های با عمق‌های متفاوت همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بشر بوده است. این مشکل مخصوصا در مناطق گرم و خشک که باید برای رسیدن به آب، چاه عمیق حفر کرد، بسیار پررنگ‌تر است. با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، پمپ‌ کف کش ساخته و روانه بازار شد تا این نیاز مهم و حیاتی را برطرف کنند.

راهنمای انتخاب پمپ کف کش

ما در این مقاله به بررسی شیوه کار این پمپ‌ها و همچنین مزیت‌های پمپ‌های کف کش چاه عمیق می‌پردازیم. در کنار این موارد، نکاتی را به خریداران پمپ‌های نو و دست‌دوم نیز یادآور خواهیم شد.

پمپ کف کش - کشاورزی ایران

شیوه کار پمپ کف‌ کش

برای فهم دقیق نحوه کارکردن پمپ کف کش لازم است که از نحوه کارنیروی گریز از مرکز اطلاع داشته باشید. فرض کنید که شما در حال رانندگی وعبور از یک جاده پر و پیچ و خم هستید. وقتی به یک پیچ می‌رسید و برای مثال به سمت چپ می‌پیچید، سرنشینان به سمت مخالف پرتاب می‌شوند. نیرویی که شما را به سمت مخالف پرتاب می‌کند، نیروی گریز از مرکز نام دارد و امروزه بسیاری از ابزارآلات صنعتی از جمله پمپ کف کش از این نیرو استفاده می‌کنند.
پمپ کف کش از نوع پمپ‌های گریز از مرکز و مستغرق بوده و برای راه اندازی نیاز به یک محرکه الکتریکی دارند تا نیروی لازم را برای چرخش محور و پروانه فراهم کند. چرخش پروانه باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز و اختلاف فشار شده و همین اختلاف فشار باعث ایجاد مکش آب و سیال درون لوله می‌شود.

هنگام خرید کف کش به چه نکاتی توجه کنیم؟

تک فاز یا سه فاز بودن

توان کف کش تک فاز از سه فاز کمتر بوده و برای چاه‌های نه چندان عمیق استفاده می شود. درحالی که از پمپ کف کش سه فاز برای مصارف صنعتی، کارگاه‌ها و آبیاری زمین‌های بزرگ کشاورزی استفاده می‌شود. همچینین کف کش‌های تک فاز از سه فاز ارزان‌ترهستند.

ارتفاع یا مسافت پمپاژ

همانطور که گفته شد توان کف کش سه فاز بیشتر از تک فاز است. پس بنابراین اگر قصد دارید از چاه‌های عمیق، آب را پمپاژ کنید و یا در مسافت‌های بالا اقدام به انتقال آب کنید، باید از پمپ‌های قدرتمند سه فاز استفاده کنید. اما اگر مورد مصرف شما محدود به چاه کم عمق یا مساحت کوتاه است، بهتر است از پمپ تک فاز استفاده کنید.

دبی یا آب‌دهی 

به مقدار سیال یا آبی گفته می‌شود که در یک مدت زمان مشخص از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌شود. دبی با سایز دهانه لوله خروجی پمپ، رابطه مستقیم دارد.

اندازه دهانه لوله خروجی

همانطور که اشاره شد هرچه قطر لوله خروجی بیشتر باشد، دبی پمپ نیز بیشتر است. سایز دهانه لوله خروجی، بر حسب اینچ بوده و معمولا کف کش‌ها در ابعاد یک تا شش اینچ ساخته می‌شوند.

نوع سیال

حتما توجه داشته باشید که آب یا سیالی که قصد پمپاژ آن را دارید، دارای خاصیت اسیدی و خوردندگی نباشد تا خسارتی متوجه پمپ شما نشود.

جنس پروانه پمپ

درساخت پروانه پمپ از مواد مختلفی مانند چدن، برنج و استیل استفاده می‌شود. میان این سه مورد، بهترین گزینه برای شما، استفاده از پروانه با استیل ضد زنگ است چرا که در طولانی مدت دچار فرسودگی نمی‌شود و در برابر سیالات با خاصیت اسیدی نیز مقاوم است. پس اگر قصد خرید دارید، حتما پمپ کف کش با مدل پروانه‌ی استیل را خریداری کنید.

کف کش - کشاورزی ایران

آیا خرید پمپ کف کش دست دوم منطقی است؟

برخی از پمپ‌های کف کش به حدی گران‌ قیمت و پیچیده هستند که خریداران ترجیح می‌دهند از مدل‌های ساده تر و دست دوم استفاده کنند. اما پمپ‌های دست دوم خالی از عیب و ایراد نبوده و اگر خریداران به این معایب توجه کافی نداشته باشند، ممکن است هزینه‌های جانبی بسیاری را بر خود تحمیل کنند. عمده مشکلاتی که پس از خرید پمپ دست دوم امکان دارد با آن‌ها مواجه شوید، عبارتند از:

پمپاژ نادرست

اگر به هر دلیلی پمپ کف کش دست دوم به نقص‌های فنی مانند داغ شدن بیش از حد موتورها، ارتعاش غیرعادی یا کاهش سرعت آب روبرو شود، عملیات پمپاژ سیال مختل می‌شود.

شرایط عملیاتی ضعیف

شرایط عملیاتی را باید بر اساس سه فاکتور سرعت جریان موثر، دما و ارتعاش غیرمعمولی مورد بررسی قرارداد. هرگونه تغییر در تمامی موارد نام برده می‌تواند بر عملکرد پمپ کف کش دست دوم تاثیرگذار باشد.

نصب غیراصولی

اگر پمپ به صورت غیر اصولی نصب شود، دمای عملیات پمپاژ ممکن است بیش از حد افزایش یافته و همین امر باعث داغ شدن بیش از حد موتور شده و در نتیجه عملیات پمپاژ دچار اختلال شود.

کوتاهی در بازرسی

با توجه به احتمال بروز مشکلات بیشتر برای پمپ‌های دست دوم نسبت به پمپ‌های نو، لازم است که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت، پمپ خود را بر اساس شدت جریان، دما، ارتعاش و شرایط عملیاتی مورد بررسی قرار دهید.

خارج شدن از گارانتی

حتما درحین خرید پمپ دست دوم مطمئن شوید که وسیله مورد نظر همچنان از گارانتی برخوردار است تا درصورت وقوع مشکل بتوانید از خدمات گارانتی استفاده کنید.

استهلاک قسمت‌های داخلی

حتما پیش از خرید پمپ کف کش دست دوم به صورت کلی اجزای درون پمپ را مورد بررسی قرار دهید تا از عدم وجود هرگونه فرسودگی و رسوب، در قسمت‌های داخلی اطمینان حاصل کنید.

پمپ کف کش - کشاورزی ایران

پمپ کف کش چاه عمیق

از این نوع پمپ‌ها در مناطق مسکونی و زمین‌های کشاوزی که در مناطق کم آب‌ترهستند و سطح آب بسیار پایین‌تر از سطح زمین است، استفاده می‌شود. معمولا از این پمپ‌ها برای پمپاژ آب از چاه‌های با عمق بیش از ده متر استفاده می‌شود. در کل این دسته از پمپ‌ها دارای سه مزیت کلی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خود پرشوندگی

این دسته از پمپ‌ها به علت اینکه در آب قرار می‌گیرند، عملیات خود پرشوندگی آن‌ها به صورت خودکار انجام گرفته و نیازی به به آماده سازی ندارند. این مزیت سبب می‌شود خطر حباب‌هایی که می‌تواند باعث آسیب جدی به بخش‌های درونی موتور شود را به حداقل برساند.

راندمان بالا

این پمپ ها به علت اینکه در آب غوطه ور هستند، انرژی زیادی را صرف استخراج و انتقال آب نمی‌کنند و به همین دلیل از راندمان بالایی برخوردار هستند.

شیر یک طرفه

وجود این قطعه، این اطمینان را بوجود می‌آورد که هیچ جریان برگشتی در خروجی پمپ وجود نخواهد داشت.

پمپ کف کش - کشاورزی ایران

ارزان‌ قیمت‌ترین پمپ کف کش

متاسفانه به علت نوسانات بیش از حد قیمت‌ها، نمیتوان گفت که کدام نوع از کف کش‌ها جزء ارزان‌ترین‌ها هستند و شما باید جهت استعلام قیمت‌ها، با واحد فروش شرکت تامین کننده تماس بگیرید. به صورت کلی، هرچه توان و قطر لوله خروجی پمپ شما کمتر باشد به همان نسبت نیز قیمت‌ها پایین‌تر است. شما می‌توانید با استفاده از موارد ذکر شده در این مقاله، نیاز خود را سنجیده و با توجه به بودجه خود بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

سوالات متداول پمپ کف کش

جنس پروانه پمپ چیست؟

درساخت پروانه پمپ از مواد مختلفی مانند چدن، برنج و استیل استفاده می‌شود. میان این سه مورد، بهترین گزینه برای شما، استفاده از پروانه با استیل ضد زنگ است چرا که در طولانی مدت دچار فرسودگی نمی‌شود و در برابر سیالات با خاصیت اسیدی نیز مقاوم است.

پمپ کف کش چی بخریم؟

نکاتی که باید حین خرید پمپ کف کش در نظر بگیرید:
تک فاز یا سه فاز بودن
ارتفاع یا مسافت پمپاژ
دبی یا آب‌دهی
اندازه دهانه لوله خروجی
نوع سیال
جنس پروانه پمپ

ارزان‌ترین پمپ کف کش کدام است؟

متاسفانه به علت نوسانات بیش از حد قیمت‌ها، نمیتوان گفت که کدام نوع از کف کش‌ها جزء ارزان‌ترین‌ها هستند و شما باید جهت استعلام قیمت‌ها، با واحد فروش شرکت تامین کننده تماس بگیرید. به صورت کلی، هرچه توان و قطر لوله خروجی پمپ شما کمتر باشد به همان نسبت نیز قیمت‌ها پایین‌تر است.