دسته‌هامقالات

تفاوت علف زن دوشی و پشتی

تفاوت علف زن دوشی و پشتی چیست؟ کشاورزی ایران

تفاوت علف زن دوشی و پشتی چیست؟

تفاوت علف زن دوشی و پشتی و آشنایی با آن، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید طبق نیازهای خود پیش بروید و بر اساس آن، علف زن متناسب با کارتان را انتخاب کنید. مرتب کردن گیاهان در مزارع کشاورزی، فضای سبزها و همچنین حذف علف های هرز موجود در باغ، برای کشاورزان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ و یکی از وسایلی که برای این کار استفاده می شود، علف زن یا علف تراش می باشد.
زیبا و یکدست کردن گیاهان موجود در یک باغ اهمیت زیادی دارد؛ و انجام این کار با استفاده از اره دستی یا داس، کار بسیار سخت و دشواری می باشد؛ اما به کمک علف زن ها می توان این کار را به سادگی انجام داد.
همانطور که می دانید امروزه از بین ‌بردن علف ‌های هرز، با وجود دستگاهی به نام علف تراش (علف زن)، کاری به مراتب آسان تر و راحت تر شده است و در عرض چند دقیقه می ‌توان مساحت قابل توجهی از یک زمین پر از علف را درو کرد. علف زن شامل دو مدل دوشی و مدل پشتی می باشد؛ که در این مقاله از کشاورزی ایران قصد داریم به بررسی تفاوت علف زن دوشی و پشتی، مزایا، معایب، علف زن دوشی بهتره یا پشتی و غیرهِ هر یک از این دو علف زن بپردازیم. پس بنابراین اگر قصد خرید یک علف زن را دارید؛ عجله نکنید، ابتدا این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا متوجه شوید کدام یک از مدل‌ های علف زن دوشی یا پشتی مناسب کار شما می باشد. قیمت پمپ سمپاشی کشاورزی 

علف زن دوشی و پشتی چیست و انواع علف زن شامل چند نوع می باشد؟

علف زن ‌ها با توجه ‌به نوع حمل ‌و نقل آن ‌ها توسط کاربر و یا اپراتور، به سه دسته مختلف تقسیم می ‌شوند که عبارت ‌اند از:

  • علف زن پشتی
  • علف زن دوشی
  • علف زن دستی

ممکن است دو علف زن از نظر نوع تیغه ‌ها و موتور کاملاً شبیه به یکدیگر باشند. به عنوان مثال علف زن اشتیل آلمان با یک عدد تیغه سه پر و یک نخ علف زن ساده، اما یکی دارای بند دوشی، دیگری دارای کوله ‌پشتی، و نوع سوم دارای یک فرمان دوچرخه ‌ای ساده، بدون هیچ ‌گونه بند و یا کوله ای می باشد؛ به طوری که صرفاً بایستی به وسیله دودست آن را بلند کرده و با آن کار کرد. در حقیقت تفاوت علف زن دوشی و پشتی و همچنین دستی، می تواند در شیوه حمل ‌و نقل آن ‌ها باشد.
علف زن دوشی با داشتن یک‌ بند بر روی دوش کاربر به‌ صورت حمایل قرار گرفته و اپراتور قادر است آن ها را به جهت ‌های مختلف حرکت دهد.
علف تراش پشتی دارای یک شاسی فلزی می باشد؛ که موتور دستگاه بر روی آن قرار گرفته و به ‌وسیله دو بند همانند کوله‌ پشتی، روی شانه ‌های کاربر و یا اپراتور قرار می ‌گیرد.
علف تراش دستی نیز دارای یک فرمان خرگوشی یا فرمان دوچرخه‌ ای می باشد؛ که اپراتور این دو دسته را در اختیار گرفته و اقدام به بریدن علف‌ ها می ‌کند. در حقیقت تمامی کلیدهای دستگاه روی همین دسته قرار می گیرد و اپراتور به ‌راحتی می ‌تواند با علف زن کار کند.

علف زن دوشی بهتره یا پشتی؟ کشاورزی ایران
انتخاب علف زن دوشی یا پشتی؟ کشاورزی ایران

تفاوت علف زن دوشی و پشتی

یک علف زن شامل یک موتور, سیستم برش و سیستم انتقال قدرت می باشد. درعلف زن دوشی، شافت انتقال قدرت، شامل یک لوله و همینطور شافت فولادی یکپارچه می باشد؛ که مستقیماً به موتور وصل بوده و این مجموعه با یک قلاب به تسمه مهار کننده که بر روی دوش فرد می باشد، نگهداری می شود. لذا با تنظیم نمودن ارتفاع تسمه بر اساس قد فرد، علف زن به صورت نیمه افقی قرار می گیرد. دسته نگهداری به صورت دوبل بوده و با حرکت دادن دست به سمت چپ و راست، عملیات برش صورت می گیرد.
در علف زن پشتی، موتور دستگاه بر روی یک فریم یا شاسی مخصوص قرار گرفته و این دستگاه در پشت کاربر، به صورت کوله پشتی توسط دو تسمه موتور، مهار می شود. به همین دلیل سیستم انتقال قدرت نمی تواند یک شافتِ یکدست و یکپارچه بوده؛ و نیاز به یک شافت قابل انعطاف دارد که درون آن فنر بوده و انتقال قدرت را به شافت یکپارچه در جلو کاربر منتقل نماید. سیستم فرمان دستگاه، به صورت یک دسته حلقوی می باشد؛ که کاربر با یک دست خود سیستم گاز دستی را که بر روی لوله انتقال قدرت می باشد، نگه می دارد و با دست دیگر لوله انتقال قدرت را به سمت چپ و راست حرکت داده و عملیات برش را انجام می دهد.

در عناوین زیر ما به تفاوت علف زن دوشی و پشتی که دارای موتوری مشابه هستند، اشاره خواهیم کرد.

تفاوت علف زن دوشی و پشتی در حمل و نقل آن ها

از آنجایی ‌که علف زن پشتی به‌ وسیله کوله ‌پشتی روی شانه ‌های فرد قرار می‌ گیرد، به‌ راحتی قابل حمل بوده؛ بنابراین این دستگاه برای کارهای طولانی ‌مدت مناسب ‌تر می باشد، چراکه وزن کل دستگاه بر روی تمامی بدن تقسیم می ‌شود. اما علف تراش دوشی، به علت فشار آوردن به یک ناحیه از بدن شخص، زودتر باعث خستگی فرد می ‌شود. از طرف دیگر، نباید از این موضوع غافل شد که کار کردن با علف زن پشتی، بازوها و دست های فرد را بیشتر خسته می ‌کند؛ در حالی ‌که علف زن دوشی، بیشتر فشار خود را بر روی شانه و کمر فرد وارد می کند نه روی دست ‌ها.

تفاوت علف زن دوشی و پشتی در زاویه کار آن ها

علف زن دوشی زاویه بهتری به شخص برای کار کردن می ‌دهد؛ با یک چرخش کمر، می ‌توانید زاویه بیشتری را با علف زن دوشی تحت پوشش قرار دهید و علف ‌های آن منطقه را برش دهید. اما در علف زن پشتی، این امکان محدودتر می باشد.

تفاوت علف زن دوشی و پشتی در قیمت

شاید این تصور پیش بیاید که اگر دو دستگاه دارای تیغه ها و موتورهای مشابهی باشند؛ اما یکی پشتی و دیگری دوشی، قیمت آن ‌ها تفاوت چندانی با هم ندارد. اما این تصور کاملاً اشتباه است؛ چون که علف زن دوشی، تنها یک بند دارد که با دو عدد قلاب به دستگاه متصل می ‌شود؛ بنابراین این دستگاه تجهیزات زیادی نداشته، اما علف زن پشتی تجهیزات بیشتری دارد که این تجهیزات خود در قیمت نهایی این دستگاه موثر است. این قطعات شامل فنر علف زن پشتی، شاسی فلزی، کمربند و کوله برزنتی می باشد. به همین علت علف زن دوشی در مقایسه با علف زن پشتی، قیمت پایین تری دارد.

انواع تفاوت علف زن دوشی و پشتی با کشاورزی ایران
تفاوت علف زن دوشی و پشتی

تفاوت علف زن دوشی و پشتی در لوله های اتصال به موتور

از آنجایی ‌که موتور علف زن پشتی در پشت کاربر قرار می ‌گیرد؛ تیغه‌ ها به یک فنر یا شیلنگِ منعطف، متصل شده که این شیلنگ خود به موتور کوپله شده است. اما در علف زن ‌های دوشی، تیغه با استفاده از یک لوله فلزی ثابت، نیروی خود را از موتور می‌ گیرد. از آن جایی ‌که قیمت شیلنگ و فنر علف زن پشتی بیشتر است؛ بنابراین قیمت علف زن پشتی گران ‌تر از نوع دوشی آن تمام می شود.

تفاوت علف زن دوشی و پشتی در وزن

علف زن دوشی سبک ‌تر از نوع پشتی آن می باشد؛ و این به دلیل تجهیزات بیشتر علف زن پشتی است که موجب شده وزن سنگین ‌تری داشته باشد. با این ‌حال، این سنگینی به ‌وسیله کوله ‌پشتی مهار می شود و از آنجایی ‌که وزن آن در تمام بدن کاربر تقسیم می ‌شود، احساس خستگی کمتری در کاربر ایجاد می کند.

علف زن دوشی بهتره یا پشتی

این مقایسه و سوال کاملاً اشتباه می باشد؛ چراکه هیچ کدام از این علف زن ها، از دیگری بهتر نمی باشد؛ بلکه با توجه به نیاز شما، بهتر بودن هر کدام از آن ها تعریف می شود. چون هر یک از این ابزارها برای انجام کاری ساخته شده اند و لازم است با توجه به کاربردشان، از آن ها استفاده کنید.

لازم است بدانید علف زن دوشی و پشتی، هر دو یکی از بهترین محصولات موجود در بازار می باشند و در بین کشاورزان، هر کدام طرفداران خود را دارند. این مقایسه و تفاوت علف زن دوشی و پشتی، به این علت است که شما به این مسئله پی ببرید که محصول مناسب، محصولی است که بتواند نیاز شما را برطرف کند. پس در همین راستا لازم است انواع محصولات را بشناسید و آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید، تا محصول مورد نیاز خود را پیدا کنید.
در جدول زیر تفاوت علف زن دوشی و پشتی را برای شما به طور کلی دسته بندی کرده ایم:

علف زن دوشی

علف زن پشتی

قیمت کمتر

قیمت بیشتر

وزن سبک تر

وزن سنگین تر

فشار کمتر بر روی دست‌ ها

فشار بیشتر بر روی دست ‌ها و بازوها

فشار بیشتر بر روی شانه و کمر

فشار کمتر بر روی شانه و کمر

اتصال تیغه به موتور با اهرم فلزی میانی ثابت

اتصال تیغه به موتور با فنر منعطف

نامناسب برای کارهایی با مدت زمان زیاد

مناسب برای کارهایی با مدت زمان بیشتر

نکات مهم در خرید علف زن دوشی و پشتی

میزان سطح کار دستگاه علف زن چقدر است؟
برای زمین های کشاورزی یا باغات بزرگ با مساحت زیاد، به علت سرعت کار بالای دستگاه علف تراش دوشی، بهتر است که از این نوع علف زن استفاده نمایید؛ چراکه به دلیل میزان زاویه حرکت، مقدار مانور و نوع گرفتن دسته نگهدارنده توسط دو دست کاربر, سرعت کار این دستگاه بسیار بالاتر از نوع پشتی آن بوده و می توانید سطح بیشتری را در واحد زمان، علف زنی نمایید.

نوع کاربر (حرفه ای یا غیر حرفه ای بودن شخص)
از آنجایی که کاربری و استفاده کردن از علف زن پشتی ساده تر از علف زن دوشی است؛ اگر شما یک کاربر غیرحرفه ای، و هدف شما علف زنی یک باغچه، ویلا و یا باغ کوچک به صورت گاه به گاه باشد؛ قطعاً علف زن پشتی، می تواند گزینه بهتر و مناسب تری برای شما باشد.

سن و وضعیت جسمانی فرد
علی رغم اینکه وزن علف زن پشتی سنگین تر از نوع دوشی می باشد؛ اما به دلیل قرار گرفتن دستگاه در پشت فرد، این وزن به صورت متعادل در دو طرف شانه های فرد تقسیم می شود. لذا در حین کار راحتی این دستگاه برای افراد مسن تر و یا افرادی که مشکل جسمی دارند؛ بسیار بیشتر از نوع دوشی می باشد.

میزان خرابی دستگاه و همچنین رعایت سرویس و نگهداری
اگر با فرض یکسان بودن نوع موتور، خرابی موتور آن ها یکسان باشد؛ اما شافت قابل انعطاف دارای خرابی و فرسودگی بیشتری بوده و می بایست هر هفته شافت خارج شده و گریسکاری و چرب شود. در سیستم انتقال قدرتِ علف زن پشتی، برای اتصال شافتِ قابل انعطاف به شافتِ یکپارچه، نیاز به کوپلینگ مخصوص بوده و به همین خاطر این بخش سیستم انتقال قدرت پیچیده تری نسبت به نوع دوشی دارد. در علف زن دوشی، شافت و لوله آن، مستقیماً از یک طرف به سیستم کلاچ موتور و از طرف دیگر به گیربکس تیغه متصل می شوند. پس به طور خلاصه می توان گفت علف زن پشتی به علت پیچیدگیِ بیشترِ سیستم انتقال قدرتش، نیاز به سرویس و نگهداری بیشتری در مقایسه با نوع دوشی دارد.

میزان موانع و عوارض در سطح کار
به طور کلی در زمین هایی که عوارضی چون شاخ و برگ درختان و فنس وجود دارد، به دلیل عمق نفوذ و کنترل بهترِ سیستمِ برش توسط دو دست و همچنین عدم وجود نیروی گریز از مرکز و شتاب برگشت شافت قابل انعطاف، قطعاً نوع دوشی آن کارکرد بهتری از نوع پشتی آن دارد.

امکان استفاده از دستگاه برای کاربری های گوناگون
اگر قصد استفاده از دستگاه در ارتفاعات را دارید، و یا می خواهید هدهای مختلف و لوازم دیگری مانند کلگی شاخه بر، کلگی شمشادزن و غیره روی دستگاه نصب کنید، قطعاً می بایست نوع علف زن پشتی را خریداری کنید.

علف زن دوشی بهتره یا پشتی؟ کشاورزی ایران
انتخاب علف زن دوشی بهتره یا پشتی؟

توجه به برند علف زن
امروزه فروشگاه های فروش ابزارآلات کشاورزی در تمامی شهرها بسیار زیاد شده است و انواع مختلف ابزار کشاورزی را در برندها و مدل های گوناگون به فروش می رسانند؛ که این دسته محصولات به علت قیمت زیادشان، در خرید آن ها بایستی دقت زیادی به خرج دهید. با توجه به گران بودن این محصولات، باید برندی شناخته شده و معتبر در این حوزه پیدا کنید و محصول خود را از آنجا خریداری نمایید؛ تا محصول شما برای مدت زمان طولانی کار کند و دچار کند شدن تیغه و یا خرابی نشود. شما باید برای خرید محصولات با برندهای معتبر، به دنبال فروشگاهی شناخته شده همچون کشاورزی ایران باشید که در فروشگاه خود ابزار و وسایل اورجینال، با برندهای معتبر داشته باشد.

جمع بندی

توجه به نکات گفته شده در این مطلب در رابطه با اینکه علف زن دوشی بهتره یا پشتی و همچنین تفاوت علف زن دوشی و پشتی، به شما کمک می کند تا دستگاه خود را با اطمینان کامل و متناسب با نیازتان خریداری نمایید. حتماً به این نکات توجه کنید؛ تا در خرید خود دچار اشتباه نشوید. شما می توانید از فروشگاه کشاورزی ایران انواع مختلف دستگاه ها را با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب خریداری کنید و از خدمات پس از فروش ما بهره مند شوید.
کشاورزی ایران محصولات خود را به صورت آنلاین و اینترنتی نیز به فروش می رساند؛ که از این بابت می توانید با خیال راحت از مجموعه ما خریداری کنید و در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید. شما می توانید برای استعلام قیمت ها و مشاوره کاملاً رایگان با بخش پاسخگویی مجموعه کشاورزی ایران، از طریق راه های ارتباطی گفته شده در سایت یا شماره تلفن 09120453843 به طور مستقیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *