دسته‌هاتعمیرات ادوات کشاورزی

تعمیر موتور برق

تعمیر موتور برق - کشاورزی ایران

تعمیر موتور برق چیست؟ موتور برق یا موتور الکتریکی ، موتوری است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. موتور برق یکی از کاربردی‎ترین ماشین آلات صنعتی به شمار می‌رود. در این مقاله از وبلاگ کشاورزی ایران قصد داریم به بررسی تعمیر موتور برق، دلایل خرابی موتور برق و تمامی نکات مهم مرتبط با آن بپردازیم. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، در ادامه‎ی این مقاله از وبسایت کشاورزی ایران با ما همراه باشید.

 

تعمیر موتور برق چیست؟

همانطور که گفتیم موتورهای برقی یکی از مهم‎ترین ماشین آلات به شمار می‎‌روند و در هر صنعتی به ویژه صنعت کشاورزی کاربرد دارند. به همین دلیل مهم است که تعمیر موتور برق به‌درستی انجام شود. این که شما بدانید که ایرادات موتور برق دقیقا چیست و چه مشکل احتمالی ممکن است برای آن پیش بیاید، می‌تواند طو عمر موتور برق را بیشتر کند و همچنین می‌تواند از خرابی بیشتر موتور برق نیز جلوگیری کند. در اینجا قصد داریم به بررسی برخی از رایج‌ترین علائمی که ممکن است نشان از مشکلات و نیاز به تعمیر موتور برق داشته باشد بپردازیم. این موارد عبارت است از:

1. مقاومت پایین

مقاومت پایین یکی از شایع‎ترین علل خرابی در موتورهای برق است و همچنین حل این مشکل نیز کمی سخت‎‌تر از سایر مشکلات است. تحت شرایطی مانند گرمای بیش از حد، خوردگی یا آسیب فیزیکی، ممکن است عایق سیم پیچ‏‎های داخلی موتور دچار تخریب شود. این امر می‎تواند منجر به اتصال کوتاه، نشتی و در نهایت خرابی موتور می‌شود. به همین دلیل بهتر است سیم‌پیچ‌ها را به‌طور مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

2. گرم شدن بیش از حد موتور برق

گرم شدن بیش از حد موتور برق معمولاً به دلیل دمای بالا در محیط کار یا کیفیت پایین برق ایجاد می‎شود. جالب است بدانید که در 55 درصد از موارد، این عامل باعث خرابی عایق موتور برق می‌شود. تقریبا به ازای هر 10 درجه سانتی‎گراد که دمای موتور افزایش می‎یابد، عمر عایق به نصف کاهش می‎یابد. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، اطمینان حاصل کنید که موتورهای برق تا حد امکان در محیطی خنک قرار دارند.

3. اضافه بار الکتریکی

اضافه بار الکتریکی معمولاً به عنوان جریان اضافه نیز شناخته می‎شود. این جریان ناشی از جریان بیش از حد در سیم‌پیچ‌های موتور است که از جریان کارآمد و ایمن موتور برق بیشتر است. اضافه بار الکتریکی می‎تواند ناشی از اتصال کوتاه هادی باشد.

4. لرزش

لرزش می‎تواند به موتورهای برق آسیب برساند و اغلب باعث خرابی زودرس آن‌ها می شود. لرزش در موتور برق اغلب به دلیل قرار گرفتن موتور روی یک سطح ناهموار یا ناپایدار ایجاد می‎شود. همچنین لرزش بیش از حد می‎تواند در نتیجه یک مشکل اساسی در موتور، مانند ناهماهنگی قطعات و یا خوردگی باشد. به همین دلیل بهتر است اطمینان حاصل کنید که موتورهای الکتریکی روی یک سطح صاف و پایدار قرار دارند. اگر هنوز لرزش وجود دارد، علائم سایش و همچنین ناهماهنگی یا شل بودن بلبرینگ باید بررسی شود.

5. آلودگی

موتورهای برق اغلب در محیط‌هایی کار می‌کنند که گرد و غبار، کثیفی و مواد شیمیایی در آن محیط به وفور یافت می‌شود. در شرایطی ممکن است که این آلودگی‌ها به درون موتور برق راه پیدا کند و منجر به آلودگی و خرابی موتور شود. این آلاینده‌ها می‌توانند در موتور منجر به سطوح بالایی از ارتعاش و سایش شوند. همچنین این آلودگی‌ها ممکن است فن خنک کننده موتور برق را مسدود کنند و توانایی موتور را برای تنظیم دمای آن محدود کرده و احتمال گرم شدن بیش از حد را افزایش دهند. از آنجایی که آلودگی یکی از دلایل اصلی خرابی موتورهای برق است، جلوگیری از ورود آن به موتور ضروری است.

تعمیر موتور برق - کشاورزی ایران

عیب یابی جهت تعمیر موتور برق

در این بخش قصد داریم به بررسی نکات مهم در رابطه با به رایج‌ترین ایرادات ا موتور برق‎ها از موضوع تعمیر ادوات کشاورزی بپردازیم. برخی از این مشکلات عبارت است از:

 

موتور برق روشن نمی‎شود:

  • سیم کشی موتور برق دارای ایراد است و باید بررسی شود.
  • موتور آسیب دیده است و روتور به استاتور موتور برق ضربه می‎زند.
  • وجود برخی از ایرادات در منبع تغذیه موتور برق نیز ممکن است باعث روشن نشدن موتور برق شود.

موتور برق وسط کار خاموش می‌شود:

  • ممکن است فیوز موتور برق دچار مشکل و یا قطع شده باشد
  • قطع شدن استاتور نیز می‎تواند باعث عدم کار موتور برق شود.
  • احتمال وجود نشتی نیز باید بررسی شود.
  • خازن موتور برق ممکن است خراب شده باشد.
  • افت ولتاژ موتور برق
  • افزایش بار موتور برق

سرعت موتور برق کاهش یافته است:

  • معیوب بودن خازن موتور برق می‎تواند باعث کاهش سرعت شود.
  • معیوب بودن بلبرینگ
  • ولتاژ خیلی کم

جهت چرخش موتور اشتباه است:

  • سیم کشی نادرست می‎تواند سبب چرخش اشتباه موتور شود.

موتور برق بیش از حد می‌لرزد:

  • تنظیم اشتباه موتور
  • معیوب بودن بلبرینگ موتور
  • معیوب بودن سیم پیچ
  • ولتاژ بالا

بلبرینگ‌ها سریعا خراب می‌شوند:

  • زیاد بودن کشش تسمه محرک
  • دمای بالای محیط
  • دمای موتور بالا

خازن‌ها سریعا خراب می‌شوند:

  • دمای بالای محیط
  • ولتاژهای گذرا بالا در موتور
تعمیر موتور برق - کشاورزی ایران

هزینه تعمیر موتور برق

یکی از سوالات مهمی که در رابطه با تعمیر انواع موتور برق برای افراد پیش می‌آید این است که هزینه تعمیر موتور برق چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود. قبل از تعیین هزینه تعمیرات باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • قبل از هر چیزی مهم است بدانید که موتور برق به چه نوع تعمیراتی نیاز دارد و چه آسیبی دیده است؟ آیا این آسیب به دلیل فرسایش قطعات است و یا اینکه ضربه‎ای ناگهانی به موتور برق شما وارد شده است. هر کدام از این موارد به تعمیرات خاص خود نیاز دارند و مراحل تعمیر و عیب یابی آن‎ها با یکدیگر متفاوت است.
  • نکته‎ی مهم دیگر این است که آیا برای تعمیر موتور برق و راه اندازی مجدد آن به تعویض قطعه نیاز دارید یا خیر. در مواردی که موتور برق به تعویض قطعه نیاز دارد هزینه‎ی تعمیرات بیشتر است. همچنین مهم است که بدانید که کدام قطعه به تعویض نیاز دارد. همانطور که می‎دانید قیمت قطعات با یکدیگر متفاوت است و تاثیر مستقیمی بر هزینه‎ی تعمیر موتور برق دارد.
  • یکی از نکات مهم دیگر برند موتور برق شما می‎باشد. زیرا قطعات جانبی در برندهای مختلف دارای قیمت متفاوتی هستند.

تعمیر موتور برق در تهران؛ کشاورزی ایران

در این مقاله از وبلاگ  کشاورزی ایران به بررسی تعمیر موتور برق و تمامی نکات مهم مربوط به آن پرداختیم. همانطور که گفتیم موتور برق‌ها از سری ماشین آلات مهم و کاربردی هستند. به همین دلیل بهتر است برای تعمیر آن‌ها نیز به افراد متخصص مراجعه کنید.

متخصصان و کارشناسان تیم کشاورزی ایران، با سال‌ها تجربه در کنار شما هستند تا دیگر دغدغه‎ای در رابطه با تعمیر ابزار آلات کشاورزی خود نداشته باشید. وبسایت کشاورزی ایران با هدف خدمات دهی بهتر به شما عزیزان در سراسر کشور فعال شده است. در طی این سال‎ها این وبسایت توانسته دسترسی به متخصصان و تکنسین‎های مجرب را برای شما آسان کند. هدف اصلی تیم کشاورزی ایران ارائه خدماتی با بالاترین کیفیت و مناسب‎ترین قیمت‌ها می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره تعمیر ابزار آلات کشاورزی می‎توانید با شماره 09109812738 تماس حاصل نمایید و یا در واتساپ با ما در تماس باشید. متخصصین ما در ابتدا راهنمایی‎های لازم برای عیب‎یابی و برطرف کردن مشکل را بصورت رایگان در اختیار شما قرار می‎دهند و درصورتی‌که ابزار شما به تعمیر و سرویس نیاز داشته باشد، کارشناسان ما هزینه تعمیر و روش دریافت دستگاه را با شما هماهنگ می‌کنند. در نهایت متخصصین و تعمیرکاران ما مطابق زمان بندی و در سریع‎ترین زمان ممکن ابزار شما را مانند روز اول تعمیر می‎کنند و پس از تست اطمینان از سلامت ابزار، دستگاه به آدرس شما ارسال می‎شود.

برای تعمیر ادوات کشاورزی خود با ما تماس بگیرید

برای ارتباط با کارشناسان سایت کشاورزی ایران جهت تعمیر انواع تجهیزات کشاورزی و مشاوره رایگان با شماره 09120453843 تماس حاصل فرمایید.

تعمیر موتور برق - کشاورزی ایران

سوالات متداول تعمیر موتور برق

1.سیم کشی موتور برق دارای ایراد است و باید بررسی شود.

2. موتور آسیب دیده است و روتور به استاتور موتور برق ضربه می‎زند.

3.وجود برخی از ایرادات در منبع تغذیه موتور برق نیز ممکن است باعث روشن نشدن موتور برق شود.

 

1.معیوب بودن خازن موتور برق می‎تواند باعث کاهش سرعت شود.

2.معیوب بودن بلبرینگ

3.ولتاژ خیلی کم



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *