دسته‌هامقالات

پمپ آب کشاورزی

پمپ آب کشاورزی - کشاورزی ایران
پمپ آب کشاورزی-کشاورزی ایران
راهنمای جامع انتخاب پمپ آب کشاورزی

معرفی

با توجه به نیاز مداوم آبیاری زمین‌های کشاورزی، بشر همواره درپی راه‌های مختلفی بوده است تا بتواند بدون هیچ دغدغه‌ای آب را به زمین‌های کشاورزی برساند. امروزه بسیاری از کشاورزان این نیاز را از طریق پمپ‌ آب کشاورزی رفع می‌کنند. تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن عملیات آبیاری زمین زراعی خود را به سرانجام برسانند. ما در این مقاله به طور کامل به بررسی کارکرد و انواع مختلف پمپ آب کشاورزی می‌پردازیم و در کنار این موارد به معرفی مهم‌ترین لوازم یدکی و بهترین برندهای موجود در بازار ایران نیز می‌پردازیم.

کاربرد پمپ آب کشاورزی

پمپ آب کشاورزی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین ابزاری است که برای انتقال آب، در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود. این پمپ می‌تواند در بسیاری از موارد نیاز کشاورزان را، برای آبیاری در مساحت‌های بالا برطرف کند. به دلیل استفاده از این پمپ در آبیاری قطره‌ای، پمپ‌های آب کشاورزی می‌توانند کمک شایانی به صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب نیز باشند. از جمله مهم ترین موارد مصرف این پمپ‌ها عبارتند از:

  • انتقال آب از چشمه یا چاه به زمین کشاورزی
  • انتقال آب به سیستم آبیاری قطره‌ای
  • پمپاژ آب در زمین‌های کشاورزی که دسترسی به برق ندارند
  • انتقال آب به محل ذخیره سازی آب مانند سد و آب انبار
  • پمپاژ آب به ارتفاع (انتقال آب به زمین‌های کشاورزی که هم سطح با چشمه نیستند)
  • جهت انتقال آب در مسافت‌های بالا

انواع موتور پمپ آب کشاورزی

مهم ترین ملاک برای بررسی پمپ‌های آب، تفاوت در نوع سوخت مصرفی آن‌ها است. در ادامه به سه مورد از متداول‌ترین انواع پمپ‌های آب کشاورزی اشاره می‌کنیم.

پمپ آب برقی

در زمین‌های کشاورزی که دسترسی به برق وجود ندارد می توان از پمپ‌های آب برقی با پنل خورشیدی استفاده کرد. با توجه به اینکه نیروی خورشیدی یک انرژی پاک و رایگان محسوب می‌شود، این پمپ‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای پمپ‌های با سوخت فسیلی باشند. در ساخت این وسیله از باطری‌های قدرتمند و با دوام استفاده می‌شود تا در طولانی مدت با افت راندمان مواجه نشود. میانگین ساعات استفاده از این پمپ‌ها حدودا ۸ ساعت در روز است.

پمپ آب گازوئیلی

همانطور که از نام این وسیله مشخص است، سوخت مصرفی این پمپ، گازوئیل است. از موتورهای گازوئیلی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی که دسترسی به برق نداشته و دارای هکتاربالا نیز هستند، استفاده می‌شود. این وسیله نسبت به انواع دیگر پمپ‌ها دارای قدرت و توان بالاتری بوده و به همان نسبت نیز مصرف سوخت بالاتری دارد. استفاده از سوخت بی‌کیفیت، خالی نگه داشتن مخزن سوخت به مدت طولانی و همچینین ورود گرد و غبار به موتور، می‌تواند آسیب بسیار جدی را به این نوع از پمپ‌ها وارد کند. بنابراین تعویض به موقع و تعمیر و نگه داری می‌تواند تاثیر بسزایی در کارکرد طولانی مدت این وسیله داشته‌ باشد.

 

پمپ آب بنزینی

دسته دیگری از پمپ‌های با سوخت فسیلی، پمپ‌های بنزینی هستند. همانطور که عیان است سوخت مصرفی این پمپ‌ها بنزین بوده و بر خلاف همتای گازوئیلی خود در آبیاری زمین‌های کشاورزی با مساحت پایین استفاده می‌شنود. خود پمپ‌های بنزینی بر اساس قدرت موتور به دو دسته چهار زمانه و دو زمانه تقسیم می‌شوند. اصلی‌ترین تفاوت میان این دو نوع پمپ، ترکیب سوخت مصرفی است. موتورهای دو زمانه از ترکیب روغن و بنزین در موتور خود استفاده می‌کنند درحالی که موتور‌های بنزینی چهار زمانه دارای مخزن سوخت جدا هستند. به منظور کارایی بالاتر این پمپ‌ها بهتر است، به صورت متناوب از آن‌ها استفاده شود. 

راهنمای خرید پمپ آب کشاورزی

با توجه به تنوع بسیار بالای انواع پمپ‌های آب کشاورزی، خریداران این محصول باید به نکات مهمی توجه داشته باشند، تا بتوانند حداکثر بهره را از این محصول ببرند. از جمله مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • حداکثر مسافت یا ارتفاع انتقال آب
  • میزان مساحت زمین‌ کشاورزی
  • میزان آب دهی یا دبی پمپ آب
  • نوع سوخت مصرفی
  • اندازه قطر لوله ورودی و خروجی ( برحسب اینچ بوده و با دبی رابطه مستقیم دارد)
  • میزان ایجاد آلایندگی
موتور پمپ آب هوندا مدل WL30XH DR - کشاورزی ایران
موتور پمپ آب زونگشن مدل WG20 - کشاورزی ایران
لوازم یدکی پمپ آب کشاورزی

به منظور تعمیر و نگه داری از پمپ‌های آب باید در کنار خرید یک محصول با کیفیت، لوازم یدکی آن را نیز تهیه کنید تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. چنانچه در هنگام خرید یا تعمیر قطعات شناخت کافی نداشته باشید، مطمئنا به مشکل خواهید خورد و حتی ممکن است مجبور به خرید پمپ دیگری شوید. لازم به ذکر است که قطعاتی در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد، نه فقط در پمپ‌های آب کشاورزی، بلکه میان انواع دیگر پمپ‌ها نیز مشترک است. مهم‌ترین قطعات یدکی پمپ‌های آب عبارتند از:

۱- سیل مکانیکی:

وظیفه این قطعه این است که از نشت آب به بیرون جلوگیری کند. خود این قطعه در دو نوع ثابت و متحرک در پمپ آب استفاده می‌شود. قطعه ثابت آن بر روی کاسه پمپ نصب می‌شود و نوع متحرک آن روی محور گردش پمپ قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که یکی از اقداماتی که باعث می‌شود این قطعه به درستی کار کند، روغن کاری آن است.

۲- فشارسنج:

وظیفه این قطعه سنجش فشار آب و سیالات مختلف است. البته فشارسنج‌ها به صورت کلی وظیفه اندازه گیری انواع مختلف سیالات مایع و گازی شکل را دارند.

۳- شیلنگ پمپ:

شیلنگ‌ها از جمله تجهیزاتی هستند که وظیفه انتقال آب را برعهده دارند. شیلنگ‌های پمپ معمولا از جنس گالوانیزه بوده و طول آن‌ها ۸۰ تا ۱۰۰ متر است. برخی از افراد ترجیح می دهند که به جای شیلنگ مخصوص پمپ، از لوله پلاستیکی استفاده کنند.

 ۴- کلید فشار:

این قطعه جزء تجهیزات ایمنی پمپ محسوب می‌شود. کلید فشار از نوسانات شدید فشار درون مخزن جلوگیری می‌کند. نوسانات پی‌درپی فشار می‌تواند آسیب بسیار جدی به پمپ و تجهیزات وابسته به آن وارد کند. به همین خاطر حتما برای تعویض و تعمیر این قطعه حیاتی از افراد متخصص استفاده کنید، چرا که عدم نصب و تعمیر صحیح این قطعه می‌تواند باعث سوختن پمپ شما شود. از کلید فشار برای نقاطی که نوسانات فشار آب وجود دارد استفاده می شود.

۵- فلوتر:

وظیفه این قطعه سنجش سطح سیال درون درون پمپ است. اگرسطح سیال درون پمپ کاهش یابد این قطعه باعث می‌شود که سیال یا آب به سطح اولیه خود برسد و هرگاه سطح سیال یا آب بیش از حد افزایش یابد، آن را کاهش می دهد. فلوتر‌ها بیشتر در پمپ‌های شناورکاربرد دارند.

۶- چند راهه:

این قطعه رابط میان مخزن پمپ، کلید فشار و مانومتراست و به هدایت آب برای ورود از یک مسیر و خروج از چند مسیر کمک می‌کند.

مقایسه انواع برند پمپ

نوع /مدل

نوع سوخت

مصرفی

قطر لوله

خروجی(اینچ)

RBP 305K

Robin- ژاپن

بنزین۳

LDW330E

Lifan- چین

بنزین۳

LGW226

Honda-ژاپن

بنزین۲

AD80-30

Agro-چین

گازوئیل۳

KDP20

Karma-چین

گازوئیل۲

DP3CLEtq

آمریکا

گازوئیل۳

Life Forinos

اتریش

(خورشیدی)

انرژی

خورشیدی

۱

Kaco- آلمان

( خورشیدی)

انرژی

خورشیدی

۳
موتور پمپ آب - کشاورزی ایران
خرید پمپ آب کشاورزی-برای اطلاعات بیشتر روی عکس کلیک کنید.

خرید پمپ آب کشاورزی

برای خرید انواع پمپ به صورت کلی دو راه وجود دارد:

  • مراجعه حضوری به شرکت‌ کشاورزی ایران ارائه کننده این محصول و بازدید و دریافت مشاوره
  • خرید از فروشگاه‌ه اینترنتی کشاورزی ایران و مقایسه راحت تر انواع محصولات و خواندن نظرت مصرف کنندگان

در این مقاله سعی شد تا پمپ آب کشاورزی را به طور کامل از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم، تا آن دسته از عزیزانی که قصد خرید این محصول را دارند با دیدی باز دست به انتخاب بزنند. در پایان خواهشمندیم که اگر این مقاله برای شما مفید بود ما را در باز نشر هرچه بهتر آن یاری نموده و همچنین ما را از بازخوردها و نظرات خوب خود محروم نسازید. درپایان مروری داریم بر آنچه که گفته شد.

قیمت پمپ آب کشاورزی

قیمت شنکش-کشاورزی ایران

همانطور که درقسمت انواع پمپ‌ها اشاره شد، اصلی‌ترین ملاک برای دسته بندی پمپ‌های آب، نوع سوخت مصرفی است. در حال حاضر شرکت‌ها و برندهای بسیاری مشغول فعالیت در این زمینه، در بازار ایران هستند. بنابراین قیمت پمپ آب کشاورزی متنوع بوده و می تواند بر اساس کاربرد بودجه های مختلفی را شامل شود. به علت نوسانات بالای قیمت‌ها، حتما پیش از خرید، با واحد فروش شرکت تامین کننده این محصول تماس بگیرید.

  • انتقال آب از چشمه یا چاه به زمین کشاورزی
  • انتقال آب به سیستم آبیاری قطره‌ای
  • پمپاژ آب در زمین‌های کشاورزی که دسترسی به برق ندارند
  • انتقال آب به محل ذخیره سازی آب مانند سد و آب انبار
  • پمپاژ آب به ارتفاع (انتقال آب به زمین‌های کشاورزی که هم سطح با چشمه نیستند)
  • جهت انتقال آب در مسافت‌های بالا

۱- سیل مکانیکی

۲- فشارسنج

۳- شیلنگ پمپ

۴- کلید فشار

۵- فلوتر

۶- چند راهه

  • حداکثر مسافت یا ارتفاع انتقال آب
  • میزان مساحت زمین‌ کشاورزی
  • میزان آب دهی یا دبی پمپ آب
  • نوع سوخت مصرفی
  • اندازه قطر لوله ورودی و خروجی ( برحسب اینچ بوده و با دبی رابطه مستقیم دارد)
  • میزان ایجاد آلایندگی

 اصلی‌ترین ملاک برای دسته بندی پمپ‌های آب، نوع سوخت مصرفی است. در حال حاضر شرکت‌ها و برندهای بسیاری مشغول فعالیت در این زمینه، در بازار ایران هستند. بنابراین قیمت پمپ آب کشاورزی متنوع بوده و می تواند بر اساس کاربرد بودجه های مختلفی را شامل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *